Case
Tijd voor Lezen: treinreizen is waardevolle tijd
Nederlandse spoorwegen
Moet je nadenken over het voortzetten van een reizigersmagazine of over de rol die je als merk in de maatschappij kunt spelen?
Tijd voor Lezen: treinreizen is waardevolle tijd
De oorspronkelijke vraag van NS was simpel: wat moeten we met het magazine RAILS?
Maar al snel werd duidelijk dat de échte vraag anders lag: Wat zou NS kunnen doen met lezen? En belangrijker: moet NS niet het domein ‘lezen’ claimen door lezen in Nederland actief te stimuleren?
Vanuit dat perspectief adviseerden we NS om een structurele rol te pakken binnen het Nederlandse leeslandschap. Niet als communicatiegimmick, maar als merkkeuze die logisch voortkomt uit wat de trein uniek maakt: de tijd die je onderweg wél hebt.
Daaruit ontstond Tijd voor Lezen een merkplatform dat reistijd positioneert als waardevolle tijd. Tijd voor jezelf. Tijd om iets in te halen. Tijd om ergens in te verdwijnen. Of dat nu de krant is, een studieboek, een zakelijk rapport, je e-mails of een roman.
Om het platform kracht te geven, ontwikkelden we een langdurige samenwerking tussen NS en de CPNB, de belangrijkste organisatie achter het Nederlandse boek. Daarmee werd Tijd voor Lezen niet alleen een concept, maar een structurele verankering van NS in de wereld van het lezen.
NS gaf invulling aan een maatschappelijke verantwoordelijkheid én maakte haar onderscheidende merkbelofte tastbaar: in de trein heb je even tijd voor jezelf.
Het platform groeide uit tot een duurzaam communicatie-ecosysteem met iconische initiatieven zoals de NS Publieksprijs en de jaarlijkse actie Gratis reizen met het Boekenweekgeschenk. Activaties die nog steeds bestaan en elk jaar opnieuw het merk verbinden met de wereld van het Nederlandse boek.
Tijd voor Lezen leverde NS niet alleen miljoenen aan free publicity en goodwill op, maar gaf het merk ook meer regie over zijn reputatie cultureel, positief en inhoudelijk relevant. De case werd bekroond met meerdere SponsorRingen.
De jury:
“Zo breed dat ook mensen die niet met de trein reizen deze case kennen en waarderen.”
Contact
Wanneer oude antwoorden niet meer werken, heb je nieuwe vragen nodig. En vaak helpt een goed gesprek om dat nieuwe perspectief te openen.
Arjan Kapteijns
arjan@projectx.nl
06 1509 0901
